Goodbye Australia...

1 augustus 2010 - Sydney, Australië

Woensdag 23 Juni (alweer een tijdje geleden he...) ben ik vetrokken per vliegtuig van Melbourne naar Cairns. Afscheid genomen van de goed leefbare stad Melbourne en natuurlijk van mijn huisgenoten waar ik in 2,5 maand toch een band mee had opgebouwd.
Cairns is totaal verschillend van Melbourne. Het weer was gelijk tropisch warm toen ik het vliegtuig uitstapte en het zweet staat je gelijk op je voorhoofd.
Vanaf het vliegveld ben ik gelijk mijn Spaceship (ja dat is de naam van de campervan maatschappij) gaan ophalen.
Wel even in de stress toen ik voor het eerst in een automaat reed en dan ook nog eens het stuur aan de "verkeerde" kant en aan de linker kant van de weg rijden. Maar gelukkig veilig bij mijn couchsurfhost Brett aangekomen. Hij woonde 10 minuten buiten Cairns in een rustige omgeving in een schattig huis met 2 grote honden genaamd Buddee en Lizzy. Veel reizigers hebben van Cairns de indruk dat het een toeristische stad is, maar Brett heeft me de mooiste plekken in de omgeving laten zien en het is tot nu toen 1 van de leukste plekken waar ik geweest ben in Australie. De eerste avond werd ik al gelijk mee uit eten genomen in een "laid-back" restaurant. De dagen daarna was het vroeg opstaan voor lange wandelingen. Mooie geheime plekjes in het regenwoud met watervallen en kliffen waar ik met enige angst vanaf gesprongen ben. Lekker chai gedronken in een leuk cafe, getrakteerd op Koreaanse lunch en op mijn blote voeten door de stad en over de markt (aangezien ik ietwat blaren had van al dat gehike haha)... Brett heeft me mee op visite genomen bij een oudere dame vlakbij het plaatsje Kuranda. In Kuranda had ik een fles pure honing gekocht bij een aboriginal (heb hem op de foto gezet, want dit was de eerste aboriginal die ik in Australie aan het werk had gezien haha, meestal hebben ze geen baan en drinken ze de hele dag). Die avond liep ik mijn kamer in en zag ik ineens wat op de grond liggen... Had de hond van Brett mijn hele fles honing opengebeten en ze had alles opgelikt! De volgende dag zat die hond natuurlijk lekker te stinken in de auto haha.. Nog naar een fullmoonparty geweest op het strand en Eelco (NL) en daarna Stephanie (Duitsland) ontmoet die ik een lift heb gegeven vanaf Cairns naar Brisbane.
Omdat ik al veel te lang geen bericht geschreven heb is het nu veel te veel werk om jullie alles te vertellen, maar hij in een verkorte versie de laatste weken van Australie:

Met zn drietjes heel veel gelachen en veel avonturen beleefd waaronder: Barbequen (dat doen ze hier veel in Australie), op leuke campings overnachten, mooie wandeling maken in Cape Tribulation (soort van Jurrasic Park jungle achtige omgeving), in het pikke donker op zoek naar een camping, gillen om enge spinnen (waar Eelco nog banger voor was dan de dames), grappige verkeersborden spotten, weggrennen voor enge cassowaries (soort van grote gevaarlijke struisvogel die op een dinosaurus lijkt), krokodillen spotten, vleermuis aaien, prachtige routes met haarspeld bochten rijden in het binnenland "de Tablelands",  bloedzuiger van Eelco's been afhalen (iehh!), 10 uur rijden op een dag, couchsurfen op het magisch mooie Magnetic Island waar ik wel miljoenen vlinders in het bos gezien heb, een babykoala gezien heb. walabies gevoerd hebben, gifgroene kikkers bijna geplet heb in Lyle's badkamer, gratis rondgereden hebben in een ieniemie klein autootje van Lyle's vriend en voeltbal gekeken hebben.
Het voetbal was ook een verhaal apart, want dat was soms nog weleens super lastig om te kunnen kijken (hier was het namelijk 04.30 's nachts dat ze de wedstijden speelden). En met de finale zaten we met wel tweehonderd Nederlanders bij elkaar.

Via couchsurfen had ik een adres kunnen regelen op een zeilboot! Wat een hoogtepunt van mijn reis was dat zeg! Supermooie en grote vissen gezien met snorkelen (wel 4x gedaan) en prachtig koraal in alle kleuren. Van gestipte vissen, zebravissen, luipaardvissen en een rog. Vanaf de boot hadden we ook onze eerste walvis gezien! Verder lekker geslapen op de boot, lekker gekookt en wijntjes gedronken bij mooie zonsondergangen. Het leuke was dat we zelf mee moesten helpen op de boot, het sturen van de boo lijkt zo makkelijk, maar is best moeilijk en het kan nog gevaarlijk zijn ook als de zeilen de wind verkeerd vangen.

Hervey Bay was ook 1 van de mooiere plaatsen, ik, Steph en Eelco konden daar alle 3 couchsurfen bij Wave. Zijn drukke en grappige huisgenoot Jaw heeft ons nog meegenomen voor een wedstrijdje tennis. Vanuit Hervey ook een prachtige dagtrip naar Fraser Island gedaan waar ik een dingo gezien heb (soort van wilde hond). Hier zijn we in een 4WD bus over de stranden van Fraser gescheurd en hebben we pootje gebaden in het prachtige meer Lake McKenzie. Vanaf het strand kon de hele groepen walvissen zien (wel 16) en toen wist ik zeker dat ik mijn geld wilde uitgeven voor een walvissen tour. Want als er iets was in mijn reis wat ik graag wilde doen in mijn reis dan was het walvissen van dichtbij zien. Nou dat was me een ervaring van mn leven!!! (zie filmpje) De walvissen kwamen zo dicht bij de boot om ons te aanschouwen dat je ze gewoon bijna kon aanraken. Het zijn echt hele nieuwsgierige beesten en ze kijken je echt aan. Die dag heb ik 3 grote walvissen gezien en 1 kalf (baby walvis), waar we echt geluk mee hadden, want die komen normaal pas in September. Ook nog dolfijnen en een schildpad gezien en naar het haaienmuseum geweest, wat niet aan te raden is als je daarna nog zonder angst wil zwemmen in de zee :D

Verder hele mooie stranden bezocht waaronder het strand in Noosa. Eelco achtergelaten in het mooie Noosa en met Steph verder op pad richting Brisbane gegaan. Daar ook kunnen couchsurfen en daarna kunnen verblijven bij Ben die ik ontmoet had in Sydney. De stad Brisbane by night is erg mooi, buiten de stad hebben Steph en ik mooie wandelingen gedaan en verder heb ik nog wat modellenwerk kunnen doen. Afscheid van Steph genomen en voor het eerst in weken weer alleen op pad, wat ik ineens heel erg waardeer. In Surfers Paradise ook weer kunnen couchsurfen (jaja, dat werkt verslavend en bespaart me een hoop geld) en verder doorgereden naar Byron Bay.
Een geweldig plaatsje is dit. Helemaal mooi was dat ik hier kon couchsurfen bij Chris en hij woonde me toch op een mooie lokatie in een mega groot huis! Er waren ook nog 2 Amerikaanse meiden en ik ben met hun naar de leuke markt in Bangalow geweest , we hebben een vuurtorenwandeling gedaan en zijn gezellig uit geweest. Ook hadden ze vele feestjes in het huis waar ik verbleef met een groot kampvuur in de tuin en huisfeestjes bij andere vrienden van Chris. Ik heb hier een les Bikram Yoga gedaan, wat een aanrader is dat! Je doet yoga in een verhitte ruimte (39 graden), dus het zweet loopt er aan alle kanten uit en het is heel moeilijk om te ademen en niet van je stokje te gaan, maar daarna voel je je echt voldaan! :)
Verder nog een gratis behandeling van 2 uur gehad bij een chiropractor (soort van ayurvedische massage en goed zetten van je botten).
Vanuit Byron naar Sydney 2 Canadese meiden een lift gegeven en we konden met zn 3en couchsurfen halverwege de trip in Port Macquarie. De host was zo lief om even een hotelkamer voor ons te regelen!!! en gratis pizza :P
Het geluk kan niet op deze reis ;)

Het was nog een hele opgave om aan te komen in Sydney, want het verkeer was daar dramatisch. Uiteindelijk aangekomen toch maar even voor een drankje gegaan en stonden we opeens in een bar met allemaal naakte mannen om ons heen! :P
En ja Stefanie, Petra, Renee, Cath, Ilonka, Malou, Diana, Carli en oma's ik zal de foto's gauw plaatsen haha... De dag erna vlug uit de stad ontsnapt en lekker een paar daagjes in Brookvale (vlakbij Manly) verbleven bij Andreas die ik via couchsurfen ontmoet had in Sydney 4 maanden daarvoor. Hij heeft me iedere avond wel meegenomen naar Manly om daar met zijn vrienden een drankje en hapje te doen. Ook nog 2 modellenopdrachten kunnen doen en daarna helaas afscheid moeten nemen van Australie... Moet zeggen dat het lnd zelf niet zo heel bijzonder is als dat mensen zeggen, maar doordat ik er in de afgelopen 4 maanden zoveel had meegemaakt en zoveel leuke mensen heb leren kennen, deed het toch wel een beetje zeer om weg te gaan. Ook afscheid genomen van mijn campervannetje, waar ik heel veel plezier van gehad heb.

Mijn vlucht via Hongkong en daarna via Bangladesh naar Nepal verliep goed. Na bijna 24 uur reizen kwam ik in een TOTAAL andere wereld aan. Mensen op de luchthaven die je koffers op een karretje willen zetten en voor je willen duwen om dan vervolgens 5 dollar ervoor te vragen haha... En wirwar van mensen en auto's en de onverharde wegen met grote hobbels en kuilen. Gelukkig werd ik opgehaald door Krishna die voor de Stichting Suvadra werkt waar ik mijn vrijwilligerswerk ga doen.
Halvewege de autorit van Kathmandu naar Bhaktapur werden we gestopt door de politie. Ik werd helemaal ondervraagd door een jonge politieagent waar ik vandaan kwam en wat ik hier kwam doen. Ook vroeg hij of ik de mensen kenden waarbij ik in de auto zat, natuurlijk zei ik Ja, dat zijn Krishna en zijn vrouw. De agent (die volgens mij aardig wat alcohol op had) vroeg of ik me wel comfortabel voelde haha... volgens mij dacht hij dat ze me wilden kidnappen :P Gelukkig mochten we doorrijden en kwamen we daarna niet meer bij. De politie is hier aardig corrupt en met geld kom je overal, wij hoefden gelukkig niet te betalen om te passeren.

Rond 23.00 uur kwamen we aan bij het guesthouse waar ik verblijf. De eigenaar lag al lekker te slapen en we moesten hem wakker maken. Door het steegje werd ik een tijdje wakker gehouden door een soort van beveiligingsman die daar rondloopt. Omdat hij met een houten stok loopt galmt het door alle straten. Het steegje van mijn guesthouse zag er heel verlaten uit in de avond, maar toen ik de volgende ochtend wakker werd kon in mn ogen niet geloven. Alle deurtjes van de huisjes waren nu open en er ontstond een heel marktje daar. Vandaag heb ik mijn introductiedag met nog 4 andere meiden die ook vrijwilligers zijn de aankomende maand. Vanochtend zijn we begonnen met een wandeling door de stad. Je kijkt je ogen uit hier!!! Van oude gerimpelde mensjes, schattige kindertje, zielige straathonden, kippen, geiten etc. Veel tempels hier, waar wij als ongelovigen niet in mogen, maar ook mooi zijn van de buitenkant. Vandaag was er een ritueel aan de gang, er stonden wel honderden vrouwen in de rij om naar de tempel te gaan en de god Vishnu te bezoeken. De reden daarvoor is dat zij dan een gelukkig leven kunnen krijgen met hun echtgenoot. Ook mogen ze een wens doen. De vrouwen lopen in kleurrijke gewaden en een stip op hun voorhoofd (wat verschillende betekenissen heeft). Dit schouwspel hebben we mooi kunnen aanschouwen vanaf het dakterras waar we onze Nepalese lunch inclusief buffalo tong, buffalo maag etc hadden. Was nog lekker ook!
Alles is hier spotgoedkoop, dus dat is wel weer even lekker na het mega dure Australie. Vanavond hebben we Nepalese les, dus kan ik me binnenkort een beetje verstaanbaar maken hier. Ik heb er echt heel erg veel zin in!!! Het internet zit op 50 meter van mn guesthouse, dus ik hou jullie op de hoogte!!!

Dikke kus vanuit een andere wereld genaamd Nepal... X

1. Cath:
    Hej Joyce,

Volgens mij heb je Aussie goed afgesloten en is het nu echt tijd voor een nieuwe fase in je reis :) ben heel benieuwd hoe Nepal bevalt, qua kosten zal het wel interesanter zijn inderdaad, dat is wel fijn! Ik zit echt met smart te wachten op lekkere mannen foto's want hier is het een beetje karig ;)

Verder hier druk met verbouwen, mijn leven bestaat nu uit werken, klussen,eten, slapen en dat is niet heel relaxt, gelukkig is het bijna klaar nu! :) foto's staan op FB als je nieuwschierig bent..

Enjoy xx
  2. ingrid van drongelen:
    2 augustus 2010
    jeetje wat een verhaal zeg leuk om te lezen en ook een beetje eng vooral dat laatste getsie jij durft wel hoor zou niks voor mij zijn ben wel benieuwd naar die fotoos van die mannen ook al zijn ze niet voor mij bedoeld haha foutje fijn dat je een berichtje stuurde op je telefoon nou meisje ben benieuwd hoe dit je gaat bevallen wat een avontuur tot gauw en ja ik hou van je kussies
  3. Renee:
    he lieverd,

leuk om weer wat van je te horen!
    Hier alles goed, de zwangerschap gaat ook voorspoedig.
    Ben nu 34 weken zwanger, en vanaf volgende week lekker met zwangerschapsverlof.
    Ik zal echt even proberen wat foto's te uploaden, op Hyves!
    Voel me -zolang ik niet werk.. ;-) prima, maar werk maakt het een stuk zwaarder. Verder ongeveer 7 kilo aangekomen.
    Heb heel binnenkort een fotoshoot, met Michael van der Velden, gaan een mooie rapportage maken.
    Ben benieuwd!! Je zal de resultaten uiteraard zien!!

Dikke kus Renee, Michael & de kleine spruit.
  4. Petra:
    3 augustus 2010
    Waar blijven die fotos dan ? nee hoor, heb zomaar een idee dat ik die niet zo nodig hoef te zien ;-) Of waren het Deense mannen (A)
  5. TimoenIlonka:
    3 augustus 2010
    Wat een avonturen heb je weer meegemaakt zeg! Haha naakte mannen om je heen? Wat voor bar was dat? ;-)

Hier alles prima, we hebben eindelijk getekend voor ons nieuwe huis. 9 sept de sleutel en als je terugkomst zitten we er als het goed is in.

Dan moet je maar langskomen voor een housewarming party!

Geniet van nepal! xxx Timo en Ilonka
  6. Joyce:
    4 augustus 2010
    @ Cath: Leuk dat je foto'd van je huis hebt, ga gelijk even kijken!

@ Petra: Nee waren Engelse mannen met witte billen haha...

@ Ilonka: Super dat t rond is! :) Ik ben nieuwsgierig naar jullie nieuwe paleisje! En jullie boekje, Point it, komt in Nepal erg van pas!

@ Renee: 34 weken, jeetje zo raar dat ik straks helemaal niks van je zwangerschap heb meegekregen. Succes bij Michael! X

@ Mama: Ja een avontuur is t zeker al, ben vandaag voor t eerst aan t werk geweest met de kindjes! Ze vinden me allemaal lief en willen allemaal mn hand vasthouden en mn haren kammen.... zo geweldig dit...
  7. TimoenIlonka:
    5 augustus 2010
    He dat is mooi, was het iig iets waar je echtw at aan hebt gehad! :-)

We zijn erg benieuwd naar wat je hier weer allemaal mee gaat maken!

big kiss xxx
  8. ingrid van drongelen:
    5 augustus 2010
    leuk joyce hoe is t met de tijd daar? ja gewone dingen kunnen ook leuk zijn ik ben trots op je meissie dikke kus
  9. Joyce:
    5 augustus 2010
    Het is hier bijna 4 uur later, dus goed te doen dat tijdsverschil :)
    xxx
  10. ingrid van drongelen:
    7 augustus 2010
    hai ben ik weer zo leuk om al die reacties te lezen van iedereen rene leuk hoor schiet al op he nu
    en petra lang geleden nou ik moet wel zeggen jij bent echt trouw met je reacties hier leuk van je groetjes
    allemaal dikke kus
  11. Petra:
    Hoi Ingrid,
    Ik kijk elke dag even hoor ;-)
    Nog maar 2 maandjes :-)
    We hebben gisteren besloten dat we echt even gaan stappen wanneer je terugbent Joyce. Kwamen Emalissa ook nog even tegen bij Dance Valley :-) Het was een tweede plensvalley, wat een regen zeg !!!

Kuzzzz
  12. Joyce:
    8 augustus 2010
    Ja ik hoorde het van Plensvalley! Stefanie stuurde me een smsje erover... Volgend jaar wil ik ook mee :P
    Maar dan geen plensvalley, maar gewoon Dancevalley please :D
    @ Petra: Had je ook een sexy poncho aan? :P
  13. Petra:
    I Make Poncho's Look Pretty Damn Sexiii
    dussssss
  14. Marja:
    13 augustus 2010
    Hoi Joyce,
    Hoe gaat het in Nepal met je kindertjes??
    Ze zijn al aardig aan je gewend zo op de foto's te zien, leuk hoor. Wat een drukte in die straten met al die mensen. Het ziet er niet lekker uit wat je zit te eten!! Hier is het weer wat wisselvallig de ene dag mooi en de andere dag weer regen. Je merkt dat de zomer alweer naar het einde toe gaat. Daar heb jij nog geen last van daar. Geniet van alle mooie dingen in Nepal. We zien je over een paar weekjes weer een hele dikke kussssssssssss
    papa en Marja xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  15. ingrid van drongelen:
    15 augustus 2010
    he hallo nou ik heb nog steeds geen idee waar dat berichtje over ging hoor maar volgens mij heb je het niet verstuurd leuke lieve kindjes joh staat je goed .dikke kus geniet er nog maar even van ...... mam
  16. ingrid van drongelen:
    16 augustus 2010
    nou de bonnen zijn terecht en wat zag ik er zat ook nog een brief bij wist je dat nog???? en allemaal bonnetjes die haast niet meer te lezen zijn haha en een paar grote die he.... dus heb ik ook maar gelijk overgemaakt kun je weer even vooruit in noodgevallen... nou laat me maar weten wat de bedoeling is dag lieverd ik hoor je ....bye petra en allemaal hier groetjes