Nepal

16 augustus 2010 - Bhaktapur, Nepal

Namasté...... zo groet je elkaar in Nepal.

Mijn Nepalese les is best handig geweest, want als je de lokale mensen af en toe wat woordjes laat horen dan zijn gelijk heel erg geinteresseerd. In de Daycare waar ik werk heb ik het niet echt nodig. De kinderen begrijpen redelijk veel Engels en de leraressen spreken ook vaak Engels tegen ze. Mijn 2e introductiedag zijn we met de bus naar Kathmandu gegaan (grote stad) en daar heb ik mn ogen uit gekeken. Je wordt door iedereen aangestaard en het is een drukte van jewelste. Het is nog een hele kunst om de straat over te steken (geen stoplichten) en veel mensen lopen hier met mondkapjes tegen het stof. De straten en wegen zijn slecht. Als je denkt dat de bus hier echt vol zit.... nou dan kunnen er gerust nog 15 andere mensen bij gepropt worden :P  Ik heb nog nooit zo'n fotogeniek land gezien!

Op mijn eerste werkdag kwam ik aangelopen bij de Swarga Daycare en alle kindjes wisten mijn naam al. "JOYCE MISS" werd er luidkeels geroepen. De eigenares van Swarga heet ook Joyce, dus dat was makkelijk voor ze. Iedereen wilde mijn hand vasthouden, naast me zitten en ze wilden allemaal aan mn haar zitten. De 7 kinderen in de Daycare zijn:

- Sabin, jongen met een helm op zijn hoofd omdat hij regelmatig omvalt. Altijd een brede glimlach op zijn gezicht en houdt van dansen.

- Binita, gevoelig meisje met de mooiste glimach en langzaam en onduidelijk praat. Zij heeft als baby haar teentjes verloren bij een         brandongeluk. Als gevolg daarvan kan ze niet goed lopen. Haar moeder is alleen, haar vader is naar India vertrokken zonder bericht.
Ze is dolgelukkig als ze mijn ring een dagje om mag, maar moet aan het einde van de dag dan ook weer huilen als ze hem terug moet geven.

- Bishal, slim ventje met de diagnose cerebrale parese, hij heeft moeite met lopen en praten.  Drie jaar terug te vondeling gelegd in wc van een ziekenhuis. Eerst is hij naar een tehuis voor geestelijk gehandicapte kinderen gegaan, totdat bleek dat hij mentaal prima in orde was. Bishal wil het liefst de hele dag foto's maken met mijn camera en hij is er nog best goed in ook.

- Rachita, slim meisje met een ondeugende lach, ze kan alleen lopen met haar looprekje op wieltjes. Ze wil graag dat ik aan de binnenkant van haar hand kriebel.

- Sunita, bijdehand meisje, gediagnosticeerd met het Seckel syndroom. Ze heeft een houterige motoriek. Ze praat ze graag en veel en ze is behoorlijk actief. Haar spraak en taalgebruik klinkt ouwelijk. Sunita roept de hele dag: Excuse me Miss!!! en heeft veel aandacht nodig. Ze kan zo hard snurken als een vent.

- Deepa, vrolijk meisje met kniebeschermers om, omdat zij zich schuivend over de grond heen beweegt. Zij heeft een cerebrale parese en kan niet lopen. Haar ouders zijn te arm om voor haar te zorgen. Deepa is soms luidruchtig enthousiast aanwezig en geeft me graag handkusjes.

- Puuja, jong meisje die als enige iedere dag ook weer naar huis gaat. Aan de buitenkant is het een prinsesje en zie je niks aan haar. Ze kan alleen niet zoveel, omdat ze o.a. autistisch is en slecht kan zien. Puuja vind me erg lief en geeft me soms weleens een lief kusje op mn wang.

De kinderen hebben 2x per week Outing. Dat houdt in dat we met zijn allen naar een mooie lokatie gaan en daar met zijn allen op een groot zeil oefeningen doen (van domino spelletjes tot fysiotherapie oefeningen). Ze vinden Outing altijd helemaal geweldig, soms zitten we bij een mooie tempel, of in een mooie tuin. De lokale mensen onderweg staren de kinderen altijd helemaal na. Ze zijn hier niet gewend aan gehandicapte kinderen en staan er dan ook gerust met zn allen omheen te roddelen. De kinderen trekken zich hier gelukkig niks van aan.

Op standaard lesdagen beginnen we met het zitten in een kring. In het Engels worden dan vragen gesteld over bijvoorbeeld wat voor dag het is vandaag. Daarna gaat iedereen aan zijn persoonlijke activiteit in zijn of haar stoeltje. Dat kan varieren van leren en schrijven van het alfabet, maken van oefeningen in een Engels boek en voor de kleintjes zijn er puzzels etc. Bishal is de enige die ook op de computer mag en kan werken, hij kan niet schrijven en typen gaat hem beter af.

Het werk kost me soms erg veel energie en ik val regelmatig om 21.00 uur al met mijn kleren aan in slaap :)

De tweede week was ik niet zo lekker en toen sliep ik zelfs een paar keer al om 19.00 uur haha... Maar het is absoluut wat ik ervan verwacht had en ik ben blij dat ik hier ben! Alle kindjes hebben hun eigen persoonlijkheid en zijn allemaal even leuk en lief.

Naast de daycare is er ook nog een grote groep andere kinderen die naar de gewone school kunnen. Aan het einde van de dag drinken we met zn allen thee in de keuken. Tussen de middag lunchen we me mijn groepje van 7 plus alle didies (zo noem je een mevrouw hier) die voor Swarga werken. De luch is even aanpassen, soms is het plat gestampte gedroogde rijst met wat kikkererwten, droog brood met een miniskuul beetje jam of die gestampte rijst (smaakt naar soort van cornflakes) met een stukje gebakken ei.

Het doel van Swarga is om de kinderen uiteindelijk zelfstandig te maken (mits mogelijk) en ze aan een baan te helpen. Wat mij opgevallen is is dat de kinderen nu al heel zelfstandig zijn en ondanks hun handicap zich helemaal zelf kunnen aan en uitkleden. Gelukkig ben ik heel geduldig van aard, want het kost sommigen vaak heel veel tijd met alles. Je vingers gaan er weleens van jeuken, maar de kunst is dan om ze het toch zelf te laten doen.

Het voordeel van Nepal is dat het hier spotgoedkoop is en je hier super goedkoop uit eten kan gaan. Aangezien ik geen keuken in mijn guesthouse heb moet ik verplicht iedere dag uit eten (wat vervelend maar niet heus) ;) Je kan hier al voor 2 euro uitgebreid eten en het is allemaal even lekker!!! :) Als je een avondje geen zin hebt in Nepalees eten dan hebben ze hier ook pizza, patat, chinees en zelf Nederlands appelgebak. Ik weet dus niet of dit allemaal zo goed gaat zijn voor de lijn, maar die kilootjes lopen we er tijdens mijn 16 daagse trekking wel weer af ;) Het ontbijt in het guesthouse is ook overheerlijk en de lieve eigenaar zorgde goed voor me met zijn kopjes thee met honing toen ik verkouden was en keelpijn had. Verder nog een Nepalese dansles gehad wat erg leuk was, een dagje alleen naar Kathmandu geweest ben waar iedereen je vriend wil worden en leuke mensen ontmoet.

Hier rondlopen is vaak al amuserend genoeg, varkens die op kleine vuilnishoopjes staan te schranzen, een man die lekker zit te poepen in de bosjes, veel zwerfhonden die of lief zijn of naar je grommen, buffels die in de weg lopen, vlees wat hier open en bloot op straat in stukken wordt gehakt, een rat die met zijn pootje aan een touwtjes vast wordt gebonden en vervolgens rondgeslingert wordt... tot de dood... Kindjes die vragen om chocolaatjes en ga zo nog maar even door.

Ik kom er gauw weer op terug en ga nu lekker aan mijn goedkope diner :P

Liefs vanuit Nepal,

Joyce

1. Petra:
    16 augustus 2010
    Wat een leuk verhaal. Maakt het heel persoonlijk dat je wat over ieder kindje zegt. Ze zien er allemaal schattig uit. Moest wel lachen om deze zin ( sorry )

Sabin, jongen met een helm op zijn hoofd omdat hij regelmatig omvalt

Beetje hard werken is wel goed voor je, kan je alvast een beetje wennen :P
    Wij genieten nog even van onze laatste week vakantie. En 11 september gaan we nog even een weekje naar Frankrijk omdat het deze 2 weken in Nederland niet echt zomerweer was. We hadden een heel leuke aanbieding gevonden. 1 week voor 2 personen EUR 350,- !! incl hond :P

Mooie vrouwen trouwens inderdaad. Lekker daar houden, minder concurentie hier, haha. Was gisteren wezen stappen met Emalisa in Rockanje, een man zoeken voor haar. Helaas.... heb er alleen thuis moeten brengen ;-) Maar was wel erg gezellig !

Nou dikke kuzzz ( ook voor je mams )
  2. Stefanie:
    16 augustus 2010
    Wow wat een mooi verhaal. Ik kan me helemaal verplaatsen in jou. Heel erg leuk!
    Behalve van die rat, dat had je van mij niet hoieven te vermelden..
    Geef de kindjes maar een knuffel van mij!
    Veel plezier en geniet van het onwijs goedkope eten!

Kusjes !!!
  3. ingrid van drongelen:
    16 augustus 2010
    ja vindt ik ook hoor petra werken kan ze dat nog en die arme rat vreselijk nee stefanie ik ben het helemaal eens met je wel blij dat je hier zo vaak op zit nu kus hopelijk krijg je die rat niet te eten getsie bye bye
  4. Maarten:
    Hola Joyce,

Gewoonweg te gek! Weer een unieke ervaring erbij. Ik heb met veel plezier je verhaal gelezen en vol bewondering je foto's bekeken. Het is hier absoluut niet voor te stellen hoe het daar is, ongelooflijk ;-) Voor 2 euro eten...dat zouden ze hier ook eens moeten doen...hahaha ;-) Heel leuk je verhaaltjes over de kindertjes. Ik begrijp best dat het af en toe zwaar kan zijn, maar ik weet zeker dat je deze ervaring nooit meer vergeet.

Geniet van je tijd en je beleving daar in Nepal.

Tot snel weer...
    x Maarten.
  5. Petra:
    17 augustus 2010
    Maarten heeft nog nooit gehoord van de euroknallertsssss ;-)
  6. ingrid van drongelen:
    17 augustus 2010
    Hoi Joyce,ook nog even een berichtje van Robbie,fijn dat het goed met je gaat,en een leuke ervaring in zo'n vreemd land ik kijk er naar uit om je live te ontmoeten na alle verhalen over jou, ik ben zeker benieuwd naar je,ik denk dat wij het wel kunnen vinden met elkaar het verhaal over die kindertjes spreekt mij erg aan,ik heb zelf ook dergelijk werk gedaan op de manege kinderen begeleiden met paardrijden met ook diverse geestelijke en lichamelijke problemen,is mooi werk en dat geeft ook een goed gevoel nu nog veel plezier en tot gauw ziens groetjes Robbie
  7. Marja:
    26 augustus 2010
    Hoi meis, nog een paar weekjes en dan zit het er op hoor.
    Jeetje het is zeker de laatste weken wel omgevlogen.
    Maaaaaaaar nu is het wel genoeg hoor pffft.
    Je hebt wel een mazzeltje, het is hier heerlijk weer, het regent pijpenstelen, dus ga er maar vast aan wennen.
    Nog een paar daagjes en dan je bergtocht, lijkt me wel geweldig hoor.
    Nou meis ik hoor je misschien nog wel even voordat je de bergen intrekt.
    Alvast veel plezier en pas goed op hoor, ik heb gehoord dat er verschrikkelijke sneeuwmannen rondlopen daar die miljonair zijn en er verschrikkelijk goed uitzien hahahaha.
    Dikke zoen en we missen je hoor !!! xxxxxxxxxxx
  8. ingrid van drongelen:
    29 augustus 2010
    he schatje leuk ons gesprek gisteren het feest was heel leuk jammer dat je er niet bij was je hebt de groetjes van iedereen ook van karin die een beetje in de put zit net zoiets als jij zeg maar ze hoopt je gauw te zien oma is hier nu en zit lekker naar de fotoos te kijken en al je verhalen te lezen ze vindt je er goed uit zien dus dat is mooi meegenomen we kregen van je verhaal wel een brok in onze keel zo lief die kindjes kijk maar goed uit in die griezelige jungle en getsie die bloedzuiger... ik moet er niet aan denken nou we volgen je weer en hoe zat het nou met die telefoon laat het even weten dikke kus van oma en mama we missen je dag lieverd
  9. ingrid van drongelen:
    2 september 2010
    hele belangrijke post voor jou.... ik hoor je
    kus