Australie

23 april 2010 - Melbourne, Australië

Uiteindelijk ben ik wat langer in Sydney blijven hangen, omdat ik op zoek was naar iemand die me een lift kon geven naar Melbourne (bijna 1000 km verderop). Gelukkig kreeg ik een telefoontje van Chris uit Zwitserland, die mijn oproepje in het hostel gelezen had. We zijn op een zonnige dag even een drankje wezen drinken in de haven om te kijken of het klikte. Zijn vriend Stephan was ook voor 5 weken naar Australie gekomen om Chris te bezoeken, dus die zou ook meereizen.
Hun plan was om eerst naar Canberra, de hoofdstad van Australie, te reizen en vervolgens langs de kust op het gemak richting Melbourne. Aangezien de mannen nog nooit eerder gecouchsurfed hadden had ik voor ons 3 een leuk adresje geregeld in Canberra. 2 Nachtjes hebben we daar geslapen. Het was een mega groot huis met een soort van bioscoop kamer met mega flatscreen en echte bioscoop stoelen. In Canberra naar het nieuwe en oude Parliament House geweest, de jongens meegenomen naar hun eerste Art Gallery (ze vonden het nog leuk ook) en de stad verder verkend.

Daarna op naar Lakes Entrance, een mooi plaatsje aan de kust, waar we ook 2 nachten gebleven zijn in een fijn hostel. De mannen wilden graag een grot gaan bezichtigen, daar had ik dus geen zin in en ik had het idee om koala's te gaan bezichtigen op een eiland 1,5 uur verderop. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan... Mijn bus had ik net gemist en aangezien het een zaterdag was reden er bijna geen bussen. Aangezien liften in Nieuw Zeeland zo gemakkelijk ging, wilde ik dat hier ook eens proberen. Daar stond ik dan in de bloedhitte, 15 minuten te wachten... en te wachten... Dit schoot dus niet echt op, ik besloot om naar de andere kant van het dorp te lopen, aangezien sommige auto's alleen het dorp inreden voor boodschappen en niet naar Bairnsdale gingen. Gelukkig vroeg een jongen daar op straat me na 5 minuten waar ik heen moest. Hij ging gelukkig die kant op en gaf me een lift. Vervolgens in Bairnsdale naar het toeristen informatie centrum gegaan om te informeren naar de bussen naar Paynesville. De dames zeiden lachend dat er geen bussen naar dit dorpje waren in het weekend! Daar ging mijn hele plan...
Toch maar besloten om richting de snelweg te lopen om toch weer proberen verder te liften. Toen kreeg ik ineens het idee om een fiets te gaan huren en er gewoon heen te fietsen (uurtje heen, uurtje terug). Overal gevraagd, maar of de fietsenwinkels waren al dicht (ja ze sluiten al om 1 uur in dit gat haha) of ze hadden geen fietsen. Mijn laatste hoop was om het te vragen bij een hotel. Kwam ik daar binnen, stond ik ineens midden in de bar, waar 4 oude mannen bier zaten te drinken op klaarlichte dag. Ik: "Ehhhhh jullie verhuren hier zeker geen fietsen..." Nee dat deden ze natuurlijk niet. Ik mijn verhaal uitgelegd dat ik graag naar de Koala's wilde op het eiland en dat ik er met geen mogelijkheid kon komen (om nog maar niet over de terugweg te praten). En ja hoor, wat ben ik blij dat ik een vrouw ben :) 1 Van de mannen wilde me er wel heen brengen! En hij woonde er niet eens. Hij was gewoon getrouwd en hij bood me ook nog aan om bij hem en zijn vrouw te overnachten mits ik niet meer naar huis kon komen. Eenmaal op de ferry vroeg ik aan een oud echtpaar of het ver was. Toen begonnen ze te lachen en ze wezen naar de overkant, het eiland lag misschien 100 meter van de kust vandaan. 10 Minuten later liep ik dus al de ferry af en het echtpaar vroeg me of ik het leuk vond als zij me de plek lieten zien waar de koala's meestal zaten. Dat was geweldig dus! Ze namen me mee in hun auto en eenmaal uit de auto had de vrouw er na 2 minuten al 1 gevonden. Nooit geweten dat koala's zulke saaie beesten zijn! haha... Ze zitten altijd in Eucaliptus bomen en de bladeren die ze eten zijn eigenlijk giftig en daarom bewegen niet veel en zitten ze een beetje suf om zich heen te kijken. Ik bedankte de mensen en ging zelf verder op koala-jacht. Die dag heb ik er wel 20 gezien, de 1 nog lelijker dan de ander, maar wel ontzettend lief. Ik moest niet te laat naar huis gaan, want aangezien er 1 bus van Bairnsdale naar Lakes Entrance ging moest ik wel ruim de tijd nemen om eerst nog naar Paynesville te liften.
2 Oude mannen zaten een patatje in de auto te eten en ik zo van: " Hello... Ehh I have a problem... There are no busses to Paynesville, are you maybe going there?" En ja hoor, ik mocht in de auto springen en ze boden me zelfs nog patat aan :) Eenmaal op het busstation afgezet bleek dat mijn bus een uur vertraging had, aangezien ik al aardig trek had gekregen, wilde ik graag een zakje chips kopen. Hoefde ik het niet eens te betalen, omdat mijn bus vertraagd was. Zo'n goedkope dag heb ik nog nooit gehad! :) Eenmaal terug in het hostel, de foto's aan de jongens laten zien, en je raad het misschien al.... ze wilden er de volgende dag ook even een kijkje nemen als ik het goed vond! Al dat gedoe met dat liften enzo dus eigenlijk voor niks geweest, maar ik had het niet willen missen, want het was 1 van de meest avontuurlijke dagen in mijn reis. De jongens hadden geluk, want het regende die dag (wij zaten gelukkig droog in de jeep) en ik kwam tot de conclusie dat koala's dan veel actiever zijn, dus nog wat leuke foto's en filmpjes kunnen schieten.

Onze volgende bestemming was Wilson Prom National Parc. We verbleven in een hostel in Foster. Even leek het wel of ik me thuis voelde, het hostel had een huiskamer en een gezellige keuken en tuin :) Een aantal mooie wandelingen gedaan en een berg beklommen waar je bijna vanaf waaide.

De jongens waren enthousiast over het couchsurfen, dus Philip Island stond daarvoor op de planning. De nacht daarvoor met zijn 3en in een motel overnacht met mega kingsize bedden en een televisie (die ik ook al in geen maanden gekeken had). De volgende ochtend vroeg vertrokken voor Philip Island en wezen kijken naar het pelikanen voeren. Daarna heb ik de hele dag over het eiland gereden in onze "monster jeep". Veel kangaroo's, walabi's, wombats, vogels en pinguins gezien.
In de avond was er een pinguinparade op het strand, waar wel 700 pinguins (kleinste te wereld) in een lange rij achter elkaar de zee uit komen hobbelen om vervolgens naar hun huisjes te gaan. 's Avonds aangekomen bij ons couchsurf adres. Het was een alleenstaande hippe moeder met 2 kinderen en aangezien wij haar eerste gasten waren wilde ze het ons perfect naar onze zin maken! Mijn eerste kopje Chai op (soort van warme chocomel, maar dan anders) en ze had eten voor ons. De volgende ochtend met Chris en Lou Lou wezen surfen, ze had zelfs meerdere wetsuits en surfplanken. Helaas weer afscheid moeten nemen van haar en haar 2 leuke kinderen om vervolgens naar Melbourne te gaan.

Die middag aangekomen in Melbourne en 1 nachtje nog met de jongens in een hostel geslapen, daarna helaas afscheid moeten nemen. Die avond met Leigh afgesproken, die ik had leren kennen in Bolivia die ruim 1 uur bij Melbourne vandaan woont, maar nu voor werk 2 weekjes in de stad was. Met hem en zijn vrienden wat barretjes in de wijk Fitzroy verkend. Erg gezellig met veel live muziek.

Ok, Melbourne nu dus voor ruim 2 maanden. De eerste vrijdag met mijn cv op pad geweest en na 30 minuten (2e club die ik inliep) had ik al een baan gevonden! Het is een nachtclub en ik werk daar nu achter de bar. Het verdient erg goed en de laatste avond stond ik alleen aan de rustige bar en had ik gewoon 40 euro fooi! Ik ga vanavond nog wel even op banenjacht, want als je door de weeks niets doet en je bent niet aan het reizen, dan verveel je je toch wel snel :p
Wat erg fijn is is dat ik dezelfde dag als dat ik de baan gevonden had ook een huis (kamer) gevonden had. Ik woon nu in een groot huis met nog 10 andere reizigers. Was wel even schrikken toen ik die bende zag, maar mijn kamer is ondertussen door mij onder handen genomen en er is geen stofje meer te vinden (er zat gewoon 2 cm stof overal op haha). Verder heb ik de tuin onder handen genomen en we kunnen nu ook daadwerkelijk door de tuin heenlopen en in het zonnetje zitten. Ik heb er weliswaar 6 uur over gedaan om het aan kant te krijgen, maar dat was het ook waard, want iedereen is me er dankbaar voor en we hebben zelfs gisteren een barbeque in de tuin gehad. De locatie waar ik woon is heel mooi. Het is 5 minuten lopen van het strand vandaan en met de tram nog geen 10 minuten van de stad. Ik ben al lekker wezen hardlopen langs de boulevard met een mooie zonsondergang. Ook stonden er 6 kapotte fietsen in de tuin en heb ik er vandaag eentje laten repareren bij de fietsenmaker. Slot en licht gekocht en nu kan ik een hoop geld besparen aan trams en taxi's. Helaas moet je hier wel zo'n achterlijk helmpje op, maar goed, dat nemen we dan maar voor lief :) Helemaal naar mijn zin dus.

Ok de bibliotheek gaat sluiten, dus ik draai er een eind aan, maar was wel even genoeg informatie zo dacht ik :P
Dikke kus en ik mis jullie!

Liefs Joyce

1. Carli:
    23 april 2010
    Hey Joyce,
    Hahaha, en ja wij vrouwen weten iedereen wel om ons vinger te winden!!! Op deze manier krijg je ook maar alles voor elkaar. Leuk om te lezen wat je meemaakt en ach die helm, je bent niet de enige die voor gek fietst toch?

Veel plezier!
    X Carli
  2. marleen:
    24 april 2010
    Hey wat leuk allemaal dezelfde plaatsen hahaha ubertoeristen zijn we toch....Veel plezier in Melbourne en niet te hard werken he...T is vakantie hihi
    x Marleen
  3. ingrid van drongelen:
    25 april 2010
    hai schat nou oma is hier en zit achter de pc te genieten van de verhalen en de fotoos ze doet je bij deze de groetjes en mist je met het eten het gaat beter met haar want ze is hier al heel lang niet geweest dus t is maar dat je t weet en die kamer opruimen.... dat komt me bekend voor hahahahah kus oma en mama we zijn trots op je
  4. Stefanie:
    30 april 2010
    Super om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Het werken achter de bar bevalt je zeker wel. Je zal een hoop aandacht krijgen en dat vind jij vast niet erg.
    Miss you !! xxxxxx
  5. ingrid van drongelen:
    1 mei 2010
    hoi meid al weer even geleden he nou de thuissituatie de koninging is jarig geweest leuk ik was in den haag heel leuk je oompje is met vakantie is van ons ook alweer bijna een jaar geleden maandag ga ik naar je zus en marc ik had het druk op mn werk van de week maar ik hoor je weer snel dikke kus ik hou van je lieverd kus he
  6. Petra:
    1 mei 2010
    Haai meiske <3
    Inderdaad, hier koninginnedag geweest. Ik lust geen rose en geen bier, maar je hebt nu rosebier !!! En da lust ik wel, haha. Kan ik ook eens een goedkoop drankje drinken wanneer ik uitga :P. Was er nog een leipo die met me stond te praten en daarna tegen Mark zei dat hij verliefd op me was, beeeeetje raaaaar !!! Kon heel die vent niet :S
    Verder ben ik aan het aftellen, want over 2 weekjes ga ik naar London met Mark zijn familie, heb er echt zin in !!!
    Veel plezier en hopelijk horen we je weer snel.
    Kusss
  7. Marja:
    2 mei 2010
    Hoi Joyce,
    Leuk je weer even gesproken te hebben. Je zag er goed uit. Je vermaakt je nog steeds prima. Geweldig om al je verhalen te horen, we zorgen wel dat er straks een fiets voor je klaar staat. Maar hier mag je niet op de stoep fietsen hoor. Het gaat wel snel allemaal vindt je ook niet je gaat al weer je achtste maand in. Nou meissie nog heel veel plezier en een hele dikke kussssssssssss xxxxxxxxxx
  8. TimoenIlonka:
    3 mei 2010
    He Joycie!

Alles nog goed daar? Hier prima, we hebben al 2 keer kijkers gehad voor ons huis. Die ene is zelfs al voor de 2e keer geweest en hopelijk gaan die snel een bod doen. Zou echt blij zijn als het nu allemaal gaat lukken. Verder is het mooie weer hier weer afgelopen en komt t echt met bakken uit de hemel. Deze week bevrijdingsdag dus lekker kort weekje. Sowieso in mei lekker veel vrij!

dikke kus van ons
  9. Marja:
    15 mei 2010
    Hoi Joyce,
    Gaat alles goed daar, verveel je je nog niet!!!! Hier is het nog steeds geen zomer het blijft maar koud af en toe een waterig zonnetje niks aan. Volgende week zaterdag naar de Toppers maar dat hadden we geloof ik al verteld aan je. Verder gaat hier alles ze gangetje we verlangen naar de zon. Nog 4 weekjes en dan lekker op vakantie. Kan je ons volgen via onze reis web????? We missen je, een hele dikke knuffel van Papa en Marja.
  10. ingrid van drongelen:
    16 mei 2010
    hallo lieverd zleuk je bericht ja ook ik mis je en de rest natuurlijk ook leuk je modellenwerk dat is echt wat voor jou je hebt nog met rj gekletst hoorde ik leuk ons gesprek van gisteren tot snel he dikke kuss mama succes ik ben trots op je
  11. Renee:
    16 mei 2010
    Hoi Liefie,

Weer leuk om te lezen, je verhalen en ben ook erg benieuwd naar de foto's van je shoot!!!

Hier alles prima, ben inmiddels alweer 5 maanden zwanger en begin echt een zwanger, doch bescheiden buikje te krijgen. Je wist natuurlijk al dat het een jongetje is via Hyves maar het is een enorm bezig baasje! Ik voel 'm constant rommelen in m'n buik en je ziet hem nu ook al bewegen aan de buitenkant van mijn buik. Erg leuk allemaal en natuurlijk ook erg spannend. Ben nu in totaal 3 kilo aangekomen, maar daar zie je afgezien van m'n buik niets van, gelukkig. Ik verwacht zelf max 8 kilo aan te komen in totaal.

Nou, hele dikke kus van ons en nog 4,5 maand, dan ben je weer terug en zijn wij papa en mama!

xxx Renee en Michael