Brazilie

13 januari 2010 - Florianópolis, Brazilië

Sao Paulo,

3 Januari zijn we van Buenos Aires naar Sao Paulo te Brazilie gevlogen. Na de peperdure taxirit (alles is duur hier in Brazilie) hebben Marleen en ik afscheid van elkaar genomen. Marleen wilde graag voortijdig verder alleen reizen en dit leek mij ook een goed plan. Als je alleen reist is het toch weer anders. Je kan nog meer je eigen plan trekken en hoeft met niemand rekening te houden. Best een uitdaging alleen door het soms gevaarlijke Brazilie, maar ik heb er zin in! Van andere backpackers kreeg ik de tip om te gaan couchsurfen. Couchsurfen.com is een website waar mensen over de hele wereld hun gratis couch of logeerbed ter beschikking stellen aan reizigers. Dit doen ze, omdat ze het leuk vinden om verschillende nationaliteiten te ontmoeten en omdat ze zelf ook gereisd hebben en weten wat het voor kosten met zich meebrengt. Mijn eerste couch van een jongen genaamd Marcus stond dus in een appartement in een nette wijk van Sao Paulo. Marcus zelf ging die week met vakantie, maar ik mocht 4 dagen lang gebruik maken van alles en zijn vrienden zouden me wel wegwijs maken. Er waren ook nog 2 Duitse jongens in het huis aan het couchsurfen. Het huis was groot genoeg voor ons allemaal en ik mocht in het grote bed :) De eerste avond zijn we met z'n 6-en uit eten geweest. Ik was al aardig bang gemaakt met alle enge verhalen over deze grote stad. Sommige straten kun je hier inderdaad beter niet alleen doorheen lopen. Carlos de vriend van Marcus zou mij de komende dagen gaan rondleiden. De eerste dag zijn we naar het park geweest. Erg grappig om daar vele mannen in midlife crisis rond te zien joggen met hun veel te strakke lichamen. Werd ik nog aangesproken door een jongen die graag zijn Engels even wilde opfrissen. Begon hij gelijk een heel verhaal over de anabolen die hij jarenlang gebruikt had en daar nu zo'n spijt van had en dat hij er ook grotere testikels van kreeg, hmmmmm vreemde mannen hier. Aangezien de 2 Duitse jongens erg op hun geld waren, zijn we illegaal voor een budgetprijs uitgebreid gaan lunchen in de Universiteit van Carlos waar hij Medicijnen studeert. Hij heeft ons daarna het museum van de school laten zien waar allerlei lichaamsdelen in potten op sterk water stonden. Zelfs een siamese tweeling en een baby met 1 oog in het midden van het hoofd. Toen Carlos in zijn ietwat gebrekkige Engels vroeg of we ook de dode mensen wilden zien, dacht ik eerst dat hij skeletten bedoelde. Al gauw kwamen we erachter dat er in deze ruimte allemaal gebalsemde lichamen van dode mensen lagen! Ik geloofde eerst m'n ogen niet. Er stond daar een man op zijn dooie gemak de longen op te tillen van een lijk om vervolgens zijn hart schoon te maken! Deze lijken worden gebruikt door de Medische studenten om te leren welke organen waar zitten. 1 Van de Duitse jongens was heel vies met zijn vinger in t gezicht van een lijk aan het porren om vervolgens zijn vinger in mijn gezicht te smeren, ieuww! De man die daar werkte vond het wel interessant dat wij als buitenstaanders een kijkje kwamen nemen en liet ons ook nog achter slot en grendel een bad zien met allemaal drijvende verse lijken! Ik word er nu nog misselijk van. Onze lunch is gelukkig binnen gebleven. Na de volgende dag afscheid te hebben genomen van de Duitse heren hebben Carlos en ik de stad bezocht. De Japanse wijk stond op het programma en heel toevallig kwamen we in deze stad, die groter is dan heel Nederland, Marleen nog tegen in de metro. Daarna spontaan met zijn drietjes naar een couchsurfing meeting gegaan voor een drankje.

Mijn volgende bestemming was Florianopolis, een prachtig schiereiland 12 uur richting het zuiden. Florianopolis heeft wel 40 stranden! Waarvan ik er 4 heb kunnen zien. Via Carlos was ik in contact gekomen met zijn vriend Jorge die daar woont en waar ik de komende 7 dagen mocht overnachten. Hij woont met zijn vader, moeder en broer ik een prachtig huis met zwembad. Het weer zat de eerste dagen niet echt mee. Wel zijn we 2 dagen naar het strand geweest, daar een berg beklommen, ijsjes gegeten, naar de bios geweest, wezen shoppen en gitaarles gehad. 1 Avond met zijn familie krab gegeten. De oom van Jorge was gek op Heineken bier en iedere keer als hij een fles opende moest ik de helft meedrinken. In het weekend vierde Jorge zijn verjaardag, er waren denk ik wel 50 mensen, een aantal ervan speelden ook gitaar en aan het einde van de avond hebben we urenlang zitten meezingen. Erg opmerkelijk is dat bijna niemand hier Engels spreekt. Spaans lijkt er enigzins op en natuurlijk kom je er met handen en voeten ook wel uit. Op dinsdag met Jorge en zijn vriendin Karina naar een groot pretpark gegaan, heel de dag in de bloedhitte gelopen, het was denk ik wel 38 graden. 's Avonds op zoek naar de auto ging het ineens onweren en plenzen, zo heb ik het nog nooit gezien! Konden we dus de auto niet meer vinden haha, helemaal doorweekt waren we dus.

Tot zover heb ik dus een supertijd gehad in Brazilie. Erg fijn om even een surrogaat familie te hebben, met een moeder die ontbijtjes maakt, je was doet en je lief vindt. Het liefste wilde ze dat ik nog langer bleef, maar Rio de Janeiro staat nu op de planning! :)

Liefs vanuit een tropisch warm Brazilie, ~Joyce~

1. arianne:
    13 januari 2010
    he buuf, iedere x weer gezellig om je verhaal te lezen. nu extra bijzonder omdat mn vaders neef en nicht in sao paulo wonen. leuk om te lezen dus!
    verder herken ik ook je ervaring met de lijken. vanwege mijn opleiding ben ik in het dijkzicht een keertje lijken wezen kijken. hele bijzondere lucht he?!btj chemisch zelfs. maar met dat drijven moet idd wel een heel smerig gezicht zijn geweest. vanuit een witte polderdijk volgen wij je op de voet!kussens fam Visser
  2. Petra:
    13 januari 2010
    Heej meis, heel bijzonder om te lezen ! En leuk dat je via via allemaal weer nieuwe mensen leert kennen waar je dan weer kan verblijven. Ik persoonlijk zou dat niet kunnen, maar ik heb ook gewoon niet zoveel vertrouwen in de goedheid van de mens. Maar het is daar natuurlijk een hele andere cultuur. Lijkt me echt geweldig voor je ! Loop je al zo lang op deze aardbol en dan maak je nu meer mee dan zowat in heel je leven :D

Dikke kuzz van ons
  3. Stefanie:
    14 januari 2010
    Dat verhasl met die lijken ... ieuwww!!
    Verder heeel erg tof dat je op een goeie plek terecht bent gekomen met lieve mensen en een mooi huis met zwembad. Blij dat er voor je gezorgt wordt met lekker eten en een goeie slaapplek.
    En ook leuk dat pretpark. Echt super hoor.
    IK BEN ECHT TROTS OP JOU!!!
    xxx je zusje
  4. ingrid van drongelen:
    14 januari 2010
    maar je mama vindt je ook lief en wat graag maak ik weer een lekker ontbijtje he was leuk gisteren je zal het nu wl gehad hebben na nou lieverd dikke kus van je eigen lieve moedertje de enige echte haha love you
  5. Victor Sebastian Holst:
    15 januari 2010
    Hi its victor from the bus.

We checked in to a hotel called golden tulipe at Rua gustavo senpai in copacabana.. do you have a msn or something ?