I love Chili

7 december 2009 - Valparaíso, Chili

La Serena,
5 Minuten voordat de bus vertok hadden we besloten dat het misschien toch leuker was om naar een ander plaatsje te gaan. We hebben de bestemming bij het loket gelukkig nog op het laatste moment kunnen wijzigen. 1e Dag lekker naar het strand geweest. Kwamen we daar aangelopen, gingen ze ineens allemaal voor ons zingen. Aan aandacht geen gebrek in Chili... ´s Avonds lekker zelfgemaakte guacemole met nachos gegeten met Andres die we kenden van San Pedro. De 2e dag heeft Marleen hem eerst een flinke knipbeurt / metamorfose gegeven en daarna zijn we gezellig met de bus naar Coquimbo gegaan om daar een aantal mooie dingen te bezichtigen. Lekker verse vis (schelp en garnalen) gekocht op de vismarkt, langs het strand en de haven gelopen, waar wel 100 pelikanen waren en zeeleeuwen gezien. Weer terug in het hostel hebben we een heerlijke verse vis/pasta maaltijd bereid en die onder het genot van 2 flesjes wijn opgedronken... Wat een leven... Die avond was daarna iets minder geslaagd, aangezien er tijdens het uitgaan met zn 3en een hele vervelende Braziliaan bij ons aan tafel kwam zitten. Echt zo´n opschepper die dacht dat hij met al zijn geld indruk kon maken. Door hem zijn we uiteindelijk ook bij de discotheek geweigerd, omdat hij zo dronken en luidruchtig was. Heel verstandig zijn Marleen en ik lekker naar huis gegaan. Next day een pedicure gehad. Was echt nodig, want de kloven zaten gewoon in mn voeten en al mijn eelt leek wel de Kilimanjaro.

Santiago de Chile (hoofdstad),
Na een bustransfer hier ´s avonds laat aangekomen. Heel spontaan met een professioneel basketball speler uit eten geweest, aangezien deze jongen problemen had met zijn paspoort op het vliegveld kon hij het land nog niet verlaten en was hij dus blij dat wij hem gezelschap wilden houden. Die avond hebben we ons absoluut niet onveilig gevoeld aangezien onze Amerikaanse vriend een grote neger was van meer dan 2 meter lang! Zo´n maf gezicht, 2 meiden en 1 grote neger die onder de tatoeages zit, over straat in Santiago Normaal hebben wij bekijks, maar dit keer was hij het waar ze zelfs foto´s van wilden maken.
Een andere Chileense vriend, Fernando, woont in Santiago en had ons die avond uitgenodigd om met hem en zijn vrienden uit te gaan. In de eerste instantie konden we de club helemaal niet vinden, maar bleek later dat het gevestigd zat in een parkeergarage, waarvan ze 1 verdieping omgebouwd hadden tot discotheek. Stonden we daar te dansen, komen we ineens 2 bekenden tegen waar we mee gewerkt hadden tijdens ons vrijwilligerswerk in Bolivia. Superavond gehad, het is zo leuk om bekenden tegen te komen onderweg. Na een kort nachtje slapen, heerlijk ontbeten bij jawel... Mac Donalds met onze ¨bodyguard¨. ´s Middags rustig aan gedaan en ´s avonds weer uitgenodigd door onze Chileense vriend voor het afscheidsfeestje van zijn broertje die voor 4 maanden naar Amerika ging. Wij mochten daar een nachtje blijven slapen, zo leuk! Vader, moeder, Fernando, broertje en zus. Ze hadden de kerstboom al opgezet. Dan merk je toch wel dat je dat mist hoor. Overal in het huis stonden foto´s van hun gezinnetje. Ook die avond weer op stap geweest, maar dit keer hadden we het om 04.00 uur wel gezien, we zijn tenslotte geen 18 meer... De volgende dag was de hele familie druk in de weer met het bereiden van een overheerlijke Chileense afscheidslunch voor Fernando´s broertje. De tafel was mooi gedekt en we kregen als vooraf empenada´s (deeg met een vulling van vlees, ui, olijven etc), als hoofdgerecht vis, aardappeltjes in schil met rozemarijn, 2 soorten salade en als toetje aardbeien mmm... Ze hebben ons zelfs nog naar het busstation gebracht en ons nog een keer uitgenodigd voor als we straks weer in Santiago zijn.

Valparaiso,
Wat een leuke stad / badplaats is dit. Overal gekleurde huizen van geel, rood, roze tot groen. Vlakbij Vina del Mar waar het mooie strand is, dus binnenkort bruinere benen op de foto´s haha..

Chili is echt veel leuker dan ik verwacht had. Het eten is allemaal zo lekker en kwalitatief goed, de bussen zijn veel luxer dan in Nederland, de wegen zijn goed, de mensen zijn vriendelijk, de feestjes zijn geweldig en het weer is perfect. Het enige wat ons hier wegjaagt is dat alles zo duur is. Het geld vliegt je portemonnaie uit. Wat ik 1x in de week in Bolivia pinde, pin ik hier iedere dag. 9 December vliegen we naar Cordoba, Argentinie, waar ook onze vriend woont die we ontmoet hadden in La Paz.

Zo genoeg tijd achter internet gezeten nu, eens kijken of het strand aan te lopen is van waar ik nu ben. Dikke kus Joyce

1. Stefanie:
    7 december 2009
    Hoi hoi,
    Klinkt weer als een echt avontuur. Dit is wat je noemt echt vakantie. Leuk dat jullie een bodyguard hebben gehad hihi. Geniet van het strand en vooral de zon! Hier is het koud brrrr...
    hahaha des te meer genieten voor jou!
    xxx Steef
  2. Papa en Marja:
    7 december 2009
    Hoi soepkippies,

Nou als dit zo allemaal doorgaat wil je straks nooit meer terug, jeetje allemaal helemaal geweldig wat jullie daar meemaken.
    Ben blij dat het allemaal zo goed en soepeltjes verloopt hoor, geniet er maar met volle teugen van.
    Ik had je net gemist zaterdagavond, we kregen net visite op dat tijdstip.
    Nou meis ik zie je snel weer online kunnen we even gezellig bijkleppen.
    Veel plezier hoor meiden.
    Dikke kus van papa en Marja. xxx
  3. Renee:
    8 december 2009
    Hoi Meis,

Ik krijg ook de reiskriebels, en aangezien Michael heel graag een keer naar zuid amerika wilt... is die kans wel aanwezig. Komende zondag ben je al weer jarig, helaas kan ik nu geen liedje voor je zingen. Maar, we blijven je op de voet volgen!
    En nog een nieuwtje.. Ik ga de uitzendbranche na 7 jaar verlaten, ik heb een super job aangeboden gekregen als Salesmanager, daar ga ik 4 januari starten.

Have fun, dear!
    Kusjes Renee en Michael natuurlijk...!
  4. cath:
    8 december 2009
    hej joy,
    wat een leuke vrolijke verhalen weer,ik word er helemaal vrolijk van! helaas ben ik weer aan het werk en dan vergeet je de ervaring snel.. leuk en bizar dat je vaak dezelfde mensen tegenkomt,het kanf is best groot!
    take care

x cath
  5. Cath:
    9 december 2009
    kanf is natuurlijk land, best moeilijk tikken via je mobiel ;)

Heel veel pelzier nog en keep us posted!!!

6. Petra:
    10 december 2009
    Die cath ... verzint de woorden waar je bij staat :P
  7. Marja:
    Hoi Joyce,

Jullie zijn gearriveerd in Argentinië. Gisteren nog even contact gehad. Heb je al een klein kerstboompje gekocht, zal wel een palmboom worden aan het strand.
    Jij lekker in je bikini en wij met een dikke trui!!!
    Bijna jarig hoe laat mogen we komen???? Je houdt je cadeautje maar te goed van ons. Volgend jaar een extra cadeau. Nou meisje geniet van alles.
    Een hele dikke knuffel van ons.
    Papa en Marja
  8. Stefanie:
    10 december 2009
    Hoi hoi, oma zit hier bij ons en wil wat tegen je zeggen. Love you
    Oma: Lieve Joyce,
    Met Stefanie je foto's zitten kijken met een brok in mn keel. Ik mis je Joyce, heel erg!
    Stefanie zorgt voor de verassing voor je verjaardag ;)
    Dat je een gezellige verjaardag hebt. Dikke knuffel Oma en natuurlijk je zusje.
    Doe voorzichtig xxx
  9. bertus:
    12 december 2009
    hoi joyce,hier in nederland begint het zo zachtjes aan winter te worden ! veel regen en kou.
    eindeloze reisverslagen van je hardstikke leuk om te lezen . nou morgen gaan we naar je moeder toe om je verjaardag te vieren !!!! hieperdepiep we drinken er eentje op. alvast een fijne verjaardag daar gewenst vanuit het koude nederland , groetjes van de hele familie !!
  10. Petra:
    Hey Meis,

van harte gefeliciteerd !
    Hopelijk voel je je heel erg jarig en hebben ze daar ook een taart voor je ;-)

Maak er een mooie dag van.

Liefs peet en Mark
  11. bertus:
    Heee Joyce,

Gefeliciteerd met je verjaardag! Hieperdepiep Hoera ik kan wel voor je zingen maar dat hoor je niet, dus doen we het op deze manier! We wilde even langs je moeder gaan maar die zit in Engeland. Ik ben net wezen schaatsen op de schaatsbaan bij ons in Spijkenisse. Was lekker koud :P
    Dikke kus van ons alle 4!

Bertus, Cora, Malou en Max
  12. Ronald Anthonio:
    Hoi Joyce,
    Dan toch op de juiste datum, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Je zal wel een knallend feest organiseren met je reisgenoten! In elk geval heel veel plezier toegewenst.

Hartelijke groet,
    Ronald Anthonio
  13. Stefanie:
    HAAAAAI !!!!!
    GEFELICITEERD met je zonnige verjaardag vandaag in december!
    Lieve schat een hele leuke dag.
    xxx Marc en Steef
  14. ingrid van drongelen:
    16 december 2009
    hallo schat eindelijk ik heb het gelezen wat gaaffff jeetje jij maakt echt plezier nou zon verjaardag dat doen we nooit meer gelukkig hebben we elkaar toch nog gesproken ... nou je snapt het wel haha we gaan het weer volgen als de pc meewerkt tenminste genietttttt kussssssss mammmmmmm
  15. Marja:
    17 december 2009
    Hoi Joyce,
    Hoe gaat het, hier sneeuwt het aardig op dit moment.
    Heel Nederland stond weer vast vandaag in het verkeer.
    Heb jij gelukkig geen last van. Het weekend vieren we je vaders verjaardag. Wat gaat het toch snel allemaal jij bent al bijna 3 maanden weg.
    We missen je wel hoor een hele dikke knuffel,
    Papa en Marja