Nieuw Zeeland, deel 4

18 maart 2010 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Heel wat meegemaakt de laatste weken... Na een grappige avond tijdens een hippie feestje in de lokale pub, waar we zelfs nog met z'n allen de kabouterdans op riverdance hebben gedaan, ruzie te hebben gehad met 2 Duitse jongens over de oorlog en veel lol te hebben gehad met Eline die ik hier ontmoet heb zijn we na het schitterende Abel Tasman richting Barrytown gereden. Onderweg nog een aantal mooie stops gemaakt bij o.a. de Pancake Rocks. Barrytown is een gehucht waar nog geen 200 mensen wonen met 1 hostel en verder helemaal niks. 's Avonds hadden we een verkleedparty en het thema was rubix cube (kubus met al die kleurtjes). Iedereen moest zich verkleden met de kleuren van de rubix cube. Erg hillarische creaties kwamen eruit en het motto van het hostel was: '' What happens in Barrytown, stays in Barrytown.'' Dus iedereen kon zich lekker misdragen, zie foto's. De volgende ochtend ben ik wezen bonecarven, waarbij je een figuurtje uit bot kan slijpen en die helemaal naar eigen wens bewerken. Ik was erg trots op die van mij :)

Eén van de leukste dingen die ik daarna gedaan heb was het hiken in Franz Josef. Met speciale ijzeren pin schoenen aan klommen we in een groep, achter elkaar de gletsjer op. Toen we een ijspriem kregen om het ijs mee uit te hakken of je mee omhoog te trekken op het steile ijs, wilde ik even leuk doen door Eline een filmpje te laten maken, terwijl ik heel erg druk ijs aan het uithakken was. Eline dacht dat ze een foto aan het maken was, dus ze heeft uiteindelijk meer van haarzelf gefilmd dan van mij en wij lagen natuurlijk in een deuk. Viel ik nog met m'n been in een soort van diep gat in het ijs en liet ik mijn camera bijna in zo'n gat vallen! hahaha... Na een paar uur stonden de blaren op mijn hielen, gelukkig had onze gids de sterke Gletsjerboy zijn EHBO kitje bij zich.

De dag erna zou ik eindelijk gaan skydiven! Stonden we daar met zijn vieren te wachten op het vliegtuig, sloeg het weer ineens om en ging het helaas niet door. Achteraf maar goed ook, want Lake Wanaka stond nu over 2 dagen op de planning.

De dag erna aangekomen in Makarora, om de adrenaline nog wat bij te vullen in de Jetboat geweest (tip die mn oompje me ook gaf). Nou dat was lachen, gieren, brullen. Die jetboats zijn ervoor gebouwd om op hele hoge snelheid langs rotsen te varen. De boot raakte de bodem zelfs een aantal keren en om de zoveel tijd maakten we een draai van 360 graden waarbij je bijna de boot uitvloog!Die avond met Eline en 2 andere Nederlandse meiden een gezellige avond gehad met een lekker wijntje erbij. Helaas krijg ik over het algemeen knallende hoofdpijn van die wijn hier, ook als je zelfs maar 2 glaasjes drinkt. Midden in de nacht waren zowel Eline en ik er gewoon ziek van geworden! Aangezien ik de dag erna zou gaan skydiven heb ik een reistabletje van Eline genomen en dat hielp en de volgende ochtend was ik weer fris en fruitig.

De skydive organistatie in Wanaka zag er veel professioneler uit en ik had er een veel beter gevoel bij. Een prachtig blauwe lucht hadden we, dus mijn dag kon niet meer stuk. Eenmaal in het pak gehesen gingen we het vliegtuigje in. Ook ging er voor mij een cameravrouw mee om alles te filmen. Ik was niet zenuwachtig, maar toen ik op een gegeven moment mijn 2 voorgangers uit het vliegtuig zag verdwijnen werd ik toch wel even bang. Als een banaan moest je uit het vliegtuig springen, dus hoofd naar achteren, kin omhoog en benen naar achteren gekromd met een holle rug. De eerste 60 seconden waren een vrije val. Je valt zo hard naar beneden dan je hersenen het allemaal even niet meer snappen. Voor mijn gevoel was die 60 sec. dan ook 6 seconden. De hele val had ik een glimlach op mijn gezicht van hier tot Tokyo :) Het was zoooooooo gaaf!!! En dan gaat je parachute open en dan hoor je helemaal niks. Wat een stilte daar bovenin die lucht. Je kunt elkaar heel goed verstaan daar boven in de lucht. Eenmaal beneden weet je even niet meer wat je nou net allemaal gezien en gedaan hebt, maar dat kwam achteraf wel weer terug. Ik heb er nu een filmpje van opstaan, maar ik moet hem nog een keer uploaden, want het geluid zit er nu nog niet bij.

Queenstown stond daarna op de planning, hier ben ik gaan couchsurfen bij Jaison, aangezien hij buiten het centrum woonde kon ik de bus nemen, maar dan moest ik 5 dollar betalen, dus liften was hier een goed alternatief. Dit heb ik al een tiental keren gedaan en tot nu toe zijn het allemaal vriendelijke mensen. Nieuw Zeeland staat er ook om bekend en heel veel backpackers doen het hier. Het langste wat ik ooit gewacht heb ik 5 minuten, omdat ik toen met een jongen samen was en dan stoppen ze minder snel, want sommige vrouwen achter het stuur vinden dat eng. Leuk uitgevonden truukje voor als je samen met een jongen bent: ik sta vooraan en laat de jongen waarmee ik ben gewoon even een beetje naar achteren staan (verstoppen haha), zodat ze hem niet zien. Op het moment dat ze stoppen samen naar de auto lopen en dan is het altijd goed.  Het langste dat ik ooit alleen heb moeten wachten was nooit langer dan 1 minuut!!! haha.. Die eerste keer in Queenstown was het een jongen uit Saudi Arabie die was net verhuisd naar Nieuw Zeeland. Ik wist niet precies waar de barbeque was waar ik heen ging, dus vroeg hem om mij ergens in het stadje af te droppen. Maar nee hij wilde nog wel even verder zoeken, maar naar mijn gevoel reden we alleen maar verder van mijn bestemming af.. Uitendelijk zei ik maar dat het op een bepaald punt wel goed was en dat ik het wel even aan iemand zou vragen. Toen zei hij dat hij ''free time'' had en ook wel tijd had om mee te gaan. Daar had ik natuurlijk geen zin in! Dus hem gelukkig kunnen afwimpelen met het feit dat het een gratis barbeque was voor onze groep en niet voor andere mensen. De bbq was geslaagd en daarna nog op stap geweest met 3 andere Nederlandse meiden. Toen ik na het stappen de nachtbus terug wilde nemen, bleek dat er helemaal geen nachtbus was. Dat was dus een duur ritje terug naar huis met de taxi. Met Jaison lekker naar het zwembad geweest, filmpje gekeken en hij heeft voor me gekookt. Opmerkelijk dat veel mannen hier goed kunnen koken, daar kunnen veel Nederlandse mannen nog wat van leren ;)

De ochtend dat ik naar Te Anau zou vertrekken met de Stray-bus eerst nog even naar de plaats van vertrek gelift, zag ik ineens de Stray-bus voorbij komen rijden! Gelukkig was het een andere bus en zat ik voor niets in de stress. In Te Anau, mooi plaatsje aan een meer, lekker gerelaxed. Van het reizen word je ongemerkt toch heel moe, dus af en toe een paar daagjes niets doen is op zijn tijd echt nodig. Helaas wel 30 Dollar moeten uitgeven aan internet (ongeveer 15 euro), maar heb nu wel mijn werkvisum voor Australie binnen! :)

Een van de hoogtepunten van Nieuw Zeeland, wat wellicht dit jaar bij de 7 wereldwonderen gaat behoren,  is Milford Sound. Nergens ter wereld komen de bergen zo stijl recht uit de zee. Aangezien het hier 200 dagen per jaar regent zijn de bergen helemaal groen en zijn er vele watervallen. Wij hadden het geluk dat we schitterend weer hadden die dag. Na onze boottocht voor een overnachting naar Gunn's Camp gebracht. Dat was echt back 2 basic, want we zaten daar in een tochtig houten hutje en aangezien het erg koud was, waren we gelijk druk bezig om ons haardvuurtje aan te krijgen. Buiten kon je ook niet te lang rondlopen, want je werd aangevallen door de zandvliegen en aangezien ik nog vele littekentjes had van vorige steken, bleef ik lekker binnen. Toen het vuur eenmaal aan was bedachten we dat het toch nog best wel koud was en dat we misschien nog een extra vuurtje in de oer-oude metalen oven konden stoken. Toen de eigenaar van de lodge iedereen even kwam uitleggen om het vuur aan te maken wilde hij wat extra kolen voor ons gaan halen. Aangezien die nog in de oven lagen, zeiden we tegen hem dat hij ze daar wel vandaan kon pakken. Die man die kwam niet meer bij toen hij zag dat we een vuurtje in de oven probeerden te stoken! Haha...

4 Dagen Stewart Island stond daarna op de planning, dit plekje is het verste plekje aan de andere kant van de wereld ten opzichte van Nederland. Volgens mij was de herfst/winter al aardig begonnen, want ook deze dagen zat het weer niet echt mee. Op de ferry was iedereen ziek en zelfs een paar mensen aan het overgeven! Ik was er ook goed ziek van en moest, ondanks dat het heel erg koud was, al mijn warme kleren uittrekken, want dat helpt het beste tegen zeeziekte. Eenmaal aan wal, mooie wandelingen gemaakt en een aantal zeldzame vogels gespot (het moet niet wilder worden haha). Op zondagavond op naar de bar om daar mee te doen aan 1 van de beste Quiz-en ter wereld. Ons team kwam op de laatste plaats :) Voor de terugreis op de ferry goed voorbereid met pilletjes tegen zeeziekte. Iedereen weer aan de kots en ik lekker niet (helaas wel een uur in die lucht gezeten).

Weer aan wal met de bus naar Dunedin gereden, waar ik nu nog ben. Hier voor 5 dagen gecouchsurfed bij Ritchie. Hij heeft 6 weken geleden een huis gekocht aan het strand, dus ik was wel blij met mooie zonsop- en ondergangen vanaf het balkon. Dunedin is een echte studentenstad en er is genoeg te beleven. In 5 dagen kun je alles wel zo'n beetje gezien hebben, de steden hier in Nieuw Zeeland zijn eigenlijk dorpjes voor Nederlandse begrippen. Ik ben naar het Railway station geweest, een kijkje wezen nemen in de doka bij een professionele fotograaf, de art gallery bezocht, sushi voor €2.50 gegeten, Ierse biertjes wezen drinken op Sint Patricksday, wat inkopen gedaan, over de stijlste straat ter wereld gelopen en lekker bij de openhaard gezeten. Morgen met de bus terug naar Queenstown, maar nu nog gauw even al mijn foto's uploaden!

Dikke kus vanuit het nu toch wel iets kouder wordende Nieuw Zeeland X!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Renee:
    He Meis,

Wat een super leuk verhaal heb je weer geschreven! Echt leuk om te lezen.

Vind je het geen gek idee dat als jij terug komt van je wereldreis, wij gewoon een kindje hebben!! "Het" is net geboren als jij terug komt. We zijn gisteren weer naar de verloskundige geweest, was echt super leuk. Het hartje klopte heel goed, en het is nu van kop tot kont ruim 7 CM, dus groeit goed. Ik groei ook goed, maar alleen m'n buikje. Je ziet het nu wel echt hoor, maar dat mag ook wel na 14 weken. Van de week gooi ik een babysite internet op, ik zal een link op je blog zetten, dan kan je het ook een beetje volgen.

Verder druk aan het werk, bij Direkt! Ben nu een soort van coach / trainer / regiomanager. Helemaal leuk, maar wel erg vermoeiend nu...

Dikke kus
    Renee en Michael
  2. Stefanie:
    18 maart 2010
    Kan helemaal wegdromen in je avontuurlijke verhalen! Heerlijk. TOP je foto´s
    Lots of liefde Stefanie
  3. Marja:
    Hoi Joyce,
    Leuk je weer even gesproken te hebben gisteravond.
    Wat een mooie foto's heb je gemaakt. Oma Nel belde vanavond nog we hebben de groeten gedaan van jou. Ze mist je wel hoor. We zeiden kom maar snel naar de foto's kijken vindt ze helemaal geweldig om die allemaal te zien. Geniet nog even van Nieuw Zeeland en dan op naar Australië.
    Dikke kus Papa en Marja XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
  4. ingrid van drongelen:
    25 maart 2010
    genee leuk gefeliciteerd hoor groetjes van ing
  5. Petra:
    29 maart 2010
    Hey Beeb !
    Zit je nou al in Aussie ??
    Liefs
  6. ingrid van drongelen:
    29 maart 2010
    hoe laat kom je nou aan laat het even weten ik ben benieuwd
    kussies he
  7. Petra:
    30 maart 2010
    Ingrid, ga je nog naar Brielle met het 1 aprilfeest ? :-)

liefs Peetje
  8. Joyce:
    31 maart 2010
    Mamsie, ik ben de 28e naar Sydney gevlogen. Ben daar nu al een paar daagjes en heb het super naar mijn zin! (waar niet he...)
    Misschien ga ik binnen nu en een paar dagen een camper huren en rij ik naar Adelaide of Melbourne.
    Dikke kus voor jullie,
    ook voor alle lieve oma's!!!
    XXXX
  9. TimoenIlonka:
    1 april 2010
    he meissie,

Hoe is t nu? Nog in koude hutjes gezeten de laatste tijd? Die foto's met al die rare kleren zijn echt hilarisch! ZO te zien heb je echt alleen maar lol. :-)
    Hier alles goed, we hebben t erg druk met werk allebei en ik mag bijna afrijden! Hoop echt zo dat ik t haal!
    We hebben ons huis maar weer te koop gezet, kijken of t nu wel lukt.
    Maar eerst verkopen en dan pas nieuw kopen!
    Wat nog meer, even denken...oh ja we krijgen er weer een nichtje bij in juli en natuurlijk nog een kleine in september van Renée en Michael maar dat wist je al. Wij nog niet hoor hahaha. Binnenkort weer koninginnedag, een jaartje terug stonden we bij soho weet je nog? haha.
    Gelukkig wordt t nu iets beter weer hier, alleen de afgelopen dagen komt t weer met bakken uit de hemel.
    Nou nog heeeel veel plezier en we kijken erg uit naar je volgende blog.

kus van Timo en Ilonka
  10. Eline:
    11 april 2010
    Hihihi, lees je blogs nu pas.
    Die Duitse jongens was ik alweer bijna vergeten, hahahaha. Don't mention ze war...

Veel plezier nog in Oz! xx