Zuid Amerika, Dag 13 tm 21

21 oktober 2009 - Puno, Peru

Dag 13,
Vandaag gearriveerd in Cusco na een lange rit met de nachtbus. Cusco is een levendige plaats en helaas voor ons was ons hostel helemaal bovenaan het stadje gevestigd. Aangezien we allebei last hebben van de hoogteziekte kost het heel erg veel inspanning om een trap op te lopen. Dus om de 10 treden even uitpuffen, je voelt je hart dan echt in je keel bonken en krijgt bijna geen lucht. Gelukkig was het uitzicht super en wij proberen de party hostels toch zoveel mogelijk te vermijden, dus hier bovenaan zaten we lekker rustig. Heerlijke lichaamsmassage gehad voor iets meer dan 5 euro voor een uur en 15 minuten!

Dag 14,
Ook een relaxdag op het programma. Marleen voelde zich niet zo lekker. Boeken lezen doe ik hier wel. Heerlijk zo op vakantie.

Dag 15,
Macchu Picchu stond vandaag op het programma. Eerst een paar uur met de trein naar het plaatsje Aguas Caliente gereden. Eenmaal aangekomen zijn we naar de thermale baden gegaan. We hadden allebei een korte broek aan en werden aangevallen door een soort van vliegjes die je met zn tienen tegelijk in je benen willen prikken. We zitten nu nog onder die gekke bulten. Marleen had er een allergische reactie op en had ook hele opgezwollen voeten. Het hostel was even diep zuchten, want de hele kamer stonk naar schimmel van al het vocht. Vroeg naar bed gegaan aangezien we er om 03.00 uur ´s nachts al weer uit moesten voor onze supertrip naar 1 van de 7 wereldwonderen.

Dag 16,
Wow wat was dat vroeg op staan. Alleen om te zorgen dat er geen honderden andere mensen voor ons zouden staan in de mega lange rij voor de bustransfer naar de Macchu Picchu. Eenmaal aangekomen was de zon nog niet opgekomen en hing er een mysterieuze sfeer. De bergen rondom deze opgravingen zaten helemaal in de mist gehuld. Ook hebben we de berg Wainapicchu beklommen, wat een hel was die weg naar boven. Aangezien het stikheet was en de treden naar boven supersteil waren duurde het even voordat we boven waren. Eenmaal boven hadden we schitterende uitzichten. De weg naar beneden was minstens zo erg. Aangezien ik last heb van hoogtevrees en de afgrond echt zo diep was zijn we voetje voor voetje weer met ons groepje naar beneden gegaan. Marleen durfde op een gegeven moment echt niet meer naar beneden en gelukkig kwam een lieve man haar te hulp om haar rugzak te dragen en haar hand vast te houden. Peruanen zijn zo slecht nog niet. ´s Avonds weer een lange treinreis terug naar Cusco.

Dag 17,
Vandaag even lekker rustig aan gedaan, wasjes gedraaid en boekje gelezen. Marleen voelde zich niet lekker en zat of op de pot of hing boven de pot. We zijn samen naar een dokterskliniek gegaan en bleek dat ze een ontsteking had aan haar darmen en een parasiet. Niet zo gek dat ze zich al 2 weken niet zo lekker voelde. Gelukkig pillen gehad en nu gaat het stukken beter met haar.

Dag 18,
Bustransfer van Cusco naa Puno. We hebben al aardig wat uurtjes in bussen doorgebracht en die zijn niet altijd evenfris met al die stinkenden mensen, dus we hadden expres voor een goede wat duurdere busmaatschappij gekozen. Bij het instappen in de bus viel ons al op dat dit niet de goede busmaatschappij was. Die vent van die maatschappij had onze tickets aangenomen en had ons er snel andere voor in de plaats gegeven. Toen we goed keken op de tickets bleek dat er ineens een andere maatschappij op stond en dat we boven in de bus zaten ipv op de onderste etage waar luxe stoelen zijn. Die vent was hem al gevlogen en wij waren natuurlijk boos. Hebben nog geprobeerd beneden stoelen te kunnen bemachtigen aangezien wij 35 sol pp betaald hadden en die stinkende lokale mensen boven in de bus maar 15 sol pp betaalden. We waren dus mooi opgelicht en die man van de bus wilde ook niet naar ons luisteren. Er was een Peruaanse man die het verhaal had meegekregen en die had zonder dat wij het wisten de politie gebeld. Stond er ineens een politieagent naast ons in de bus met de vraag wat er gebeurd was! Naar ons geld konden we natuurlijk wel fluiten, hij heeft er een aantekening van gemaakt, maar we zaten de komende 8 uur helaas gewoon tussen de stinkende mensen. ´s Avonds een lekker Alpacaatje wezen eten in Puno.

Dag 19,
Deze dag Lake Titikaka. Het hoogste gelegen meer ter wereld. Met de boot naar drijvende dorp gevaren en deze mensen bezocht. Zij wonen op drijvend riet in huisjes van riet, leuk om te zien. Verder gevaren naar het eiland Amantani. Hier kreeg iedereen zijn eigen lokale gastgezin. Wij werden dus gekoppeld aan onze eigen Peruaanse moeder die ons meenam naar haar huis en gezin. Hier met jassen en mutsen opgelopen zo koud was het hier brrrr.... Lekkere luch en later avondmaal gehad. Deze mensen leven hier zo primitief. Hebben niet eens stopcontakten en warm water. Tandenpoetsen doen ze daar geloof ik niet, die tandjes zien er niet echt fris uit. ´s Avonds een hele leuke lokale dansavond meegamaakt. We werden door onze moeder helemaal aangekleed in lokale kleding. Ik leek volgens Marleen net Heidi hahahahaha...

Dag 20,
Vertokken naar Eiland Toqville. Hier een supermooi uitzicht gehad tijdens onze overheerlijk luch aan het Titikaka meer. Verder leuke mensen ontmoet en urenlang Spaans, Engels en ook nog wat Nederlands zitten praten met iedereen op de boot. ´s Avonds een lugubere maaltijd gehad, namelijk CAVIA haha.. was gelukkig overheerlijk, smaakte naar kip, alleen wat voller van smaak. Daarna nog uitgeweest in een supergezellig tentje en een hele tijd met een dove man zitten kletsen, jaja dat kan. Liplezen in het Spaans ging bst goed en als we een woord niet konden verstaan dan pakten we gewoon het spelletje Jenga erbij (met van die houten blokjes) en schreven we het woord met die blokjes op de tafel. Later op de avond kwamen er 2 Duitse jongens naar ons toe om te vragen wat we in hemelsnaam aan het doen waren en of ze erbij mochten zitten. Gezellige avond gehad.

Dag 21,
Weer even relaxen vandaag voordat we morgenochtend het land Peru gaan verlaten richting Bolivia. We hebben genoeg verhalen te typen wat we allemaal beleefd hebben, dus we zitten nu al een paar uur in een internetcafe. Foto´s volgen hopelijk morgen. Helaas hebben we in Bolivia niet heel veel gelegenheid om te internetten, dus mensjes niet bezorgd als we een tijdje niet reageren. Dikke kussssss, muuchos besos, X Joyce

1. Papa en Marja:
    Hoi Joyce en Marleen,
    Gelukkig is het allemaal goed gegaan met Marleen, ik zat er wel een beetje over in.
    Maar ok, jullie zijn weer helemaal op het goede pad nu, gelukkig maar.
    Moest wel even lachen met die buskaartjes, ik had dat wel eens willen zien, kan me voorstellen dat je boos geweest bent, maar ja, je kunt het daar natuurlijk verwachten.
    Hebben jullie nu een wereldreis geboekt met allemaal leuke dingen of doen jullie nu ook nog iets waarbij je moet werken?? hahahaha.
    Nou meiden veel plezier verder en kijk goed uit voor de busschauffeurs !!!
    Have fun !!! Dikke kus voor jullie allebei. xxxxxxx
  2. emalisa:
    Joyce, cavia neeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!
    Dierenbeul haha.
    Dat lieve schattige huisdiertje eet jij op, hebben ze daar geen Burger king haha en niet vergeten he
    altyd het 1,95 menu vragen haha.
    Dat is het eerste wat we samen gaan eten als je terug bent goed haha.
    Heb nog steeds onze fantastische kroon fotos niet.

xxxxxxxxx
  3. Sjoukje:
    22 oktober 2009
    He Joyce, ik lees trouw je berichten, wow echt superdesuper.. Ik krijg ook weer reisheimwee.
    Enjoy en take care chica :)
    x
  4. pap:
    22 oktober 2009
    Leuk dat het zo goed gaat met z,n tweetjes en pas goed op elkaar daar in Bolivia wens jullie heel veel plezier daar.
    Groetjes Leen/Marjo
  5. Renee:
    Lieverd!

Wat een geweldige verhalen van jullie, het hoogte punt van mijn dag, hahaha! Geniet ervan en ook de verhalen van Bolivia ben ik errug benieuwd naar. Hier verder alles goed, same old, same old. De housewarming party is bijna, veel zin in, maar toch erg jammer dat je er niet bij bent!

Dikke kussssssssssss
  6. bertus:
    22 oktober 2009
    leuke verhalen van jullie om te lezen we zien er ook iedere keer weer naar uit!!op onze verlichte wereldbol houden we de reis een beetje bij maar er is nog een lange weg te gaan !in ieder geval heb je tijd zat. afgelopen week met je moeder en oma naar de pappagallo geweest ter ere van onze 18e huwelijksjaaaaaren!! nou je kent oma wel die at wel een pizzaatje ( kinder ) maar je doet haar toch meer plezier met een gewoon hollands prakkie. al met al een gezellige avond geweest.
    jullie een goede reis verder en tot horens.
    *** oompie.
  7. ingrid van drongelen:
    22 oktober 2009
    hallo schatten wat enig om al die avonturen te lezen ik ben trots op jullie en wat was het gezellig gisterenavond zeg ook al was je bijna niet te verstaan typen ging beter gelukkig marleen dat je weer bent opgeknapt je hebt een aardig stuk geschreven en dat je dat allemaal kan onthouden tot gauw ik kan niet wachten kus van oma en van mij doeiiiiiiii
  8. Joyce:
    23 oktober 2009
    Ohhhh zo leuk om al jullie reacties te lezen!!!
    We zijn nu aangekomen in Bolivia, La Paz (vanochtend al weer heel wat meegemaakt haha, maar dat vertel ik later wel in mn reisverslag).
    @ Emalisa, tuurlijk hebben ze hier MAC, Burgerking, KFC etc, die hebben wij hier al lang ontdekt haha...
    @ Oompje, leuk om ook even een berichtje van jullie kant te lezen. Wisten jullie natuurlijk van tevoren dat je oma geen plezier doet met uit eten gaan haha... Geef oma maar een dikke kus van mij en jullie natuurlijk ook! X
    @ Sjoukje, leuk dat je me ook volgt! Reizen is zo gaaaaaf, dikke koessss x
    @ Reneetje, jammer dat ik niet bij jullie housewarming kan zijn, die borrels gaan we allemaal inhalen als ik weer terug ben chica, liefs x
  9. Marja:
    23 oktober 2009
    Hoi Joyce en Marleen,
    Het is weer leuk om al die verhalen te lezen. Je weet zeker al wat ik ga maken als je over een jaartje komt eten, cavia met patat en sla!!!!!!!. Alleen voor jou hoor wij eten wat anders. Ben benieuwd hoe het in Boliva is. Gelukkig is Marleen weer opgeknapt. Heel veel plezier samen. Dikke kus
    Marja en Papa
  10. ingrid van drongelen:
    24 oktober 2009
    het is nu 12uur snachts en we zijn naar de film geweest met z,n allen gezellig joh had jij ook wel leuk gevonden eerst nog even gezellig wat drinken max en ik ja wij zijn jarig leuk he gezellige dagen voor de boeg iedere dag wat anders blij dat je er bent tot gauw weer schatje kus voor marleen en voor jou ook veel plezier
  11. Marja:
    24 oktober 2009
    Lieve Joyce,
    Ik heb net bij papa en Marja de foto's gekeken en je weblog gelezen.
    Wat een avonturen beleef jij zeg, jammer dat ik niet met je meekon komen, dit is ook altijd wel een wens van mij geweest om zulke avonturen te beleven.
    Nou Joyce veel plezier en de groetjes van Oma Nel.
    Een hele dikke kus voor jou en Marleen.
  12. ingrid van drongelen:
    27 oktober 2009
    alles goed verlopen zo hoog in de lucht lieve meiden dikke kusssssss
  13. Stefanie:
    28 oktober 2009
    Jeetje zeg al die avonturen! Je kan dalijk een boek schrijven als je terug bent! Ik heb je plaatsje vervangen om te eten bij Oma en met Malou, ja want van mij wordt verwacht om voor 2 (klein)dochters te spelen hahaha Het is wel heel gezellig. Aleen had ik de frituurpan om gegooit OEPS! Dat vond oma iets minder ;)

Ik mis je wel en ik baal ervan dat ik je steeds gemist hebt op skype. Maar ik wordt er wel vrolijk van om je leuke ervaringen te lezen. Hoorde dat je bij een dierenopvang gaat werken? Zou ik helemaal geweldig vinden. Geef de diertjes maar een extra knuffel van mij!! LOVE YOU!! xxx Stefanie
  14. ingrid van drongelen:
    29 oktober 2009
    hoi lieve meiden ik kan niet wachten op weer een berichtje van jullie ben je al bij de aapjes of komt dat later?dikke kusss weer
  15. Joyce:
    30 oktober 2009
    Hallo Nederland,
    We zijn net terug van 3 dagen Pampas (moerassen) in Bolivia, foto´s uploaden gaat langzaam, maar ze komen eraan! Dikke kus vanuit een tropisch heet Bolivia. X
  16. ingrid van drongelen:
    30 oktober 2009
    wat was ik blij om je even te horen vanmiddag succes bij de aapjes tot horens kussss